معلمی در سفر – 46

معلمی کردن یک پایه‌هایی می‌خواهد، پایه‌های دانشی و فنی. این پایه‌ها را می‌شود از یک طرف با خواندن و مرور نظریه‌ها و تجربه‌های آدم‌های دیگر و از طرف دیگر با تجربه‌های شخصی به دست آورد. برای دانستن نظریه‌ها و تجربه آدم‌های دیگر می‌شود رفت دانشگاه و درسش را خواند یا تجربی و حین کار یادش گرفت (این یکی مقادیری سخت است، چون آدم خودش باید بفهمد از کجا شروع کند و هر چیزی چه معنایی دارد و …) و یا پیش کسی کار کرد که این‌ها را حین کار یادت بدهد، کتاب بدهد دستت، طرح درس‌هایت را حک و اصلاح کند، معلمی کردنت را زیر نظر بگیرد و مدام ایده و نظر بدهد …

بعد از چندین سال تجربه معلمی و به کشف‌های خودم متکی بودن، نیاز به  وجود یک همچین آدمی را زیاد احساس می‌کردم و حالا آنقدر خوشبختم که با سارا کار می‌کنم، حالا می‌فهمم در نظر گرفتن چهار جنبه رشد کودک در هدف‌گذاری طرح درس یعنی چه، حالا می‌فهمم چطور می‌شود ترکیبی متوازن از این فعالیت‌ها را در طرح درس گنجاند، حالا می‌فهمم چطور می‌شود فعالیت‌های هدف‌دار طراحی کرد (مثلا فعالیت‌هایی که مشاهده را تقویت کند) … من حالا علاوه بر کتاب‌های محیط‌زیستی، کتاب‌هایی می‌خوانم که کودک را بهتر بفهمم.

من از اینکه هر روز و با نوشتن و اجرای هر طرح‌درس، آموخته‌های جدیدم را تمرین می‌کنم و چیزهای جدیدی کشف می‌کنم راضی هستم …

پاسخی بگذارید

