روزانه‌های رها – ۱۴

کار کردن در بم با علی و سارا به‌طور عملی یادم داد چه‌طور مرزهای معلمی‌ام را از موضوع کلاس و درس‌ام گسترش بدهم و به نیازهای دیگر بچه‌ها هم توجه کنم. این‌که فقط یاد گرفتن اسم چهار تا حیوان و درخت مهم نیست، این‌که مثلا ماجراهای رفتاری هم به همان اندازه مهم‌اند و باید بهشان پرداخت. ایلیا پسرک هفت ساله‌مان، یکی دو جلسه‌ای است که تغییر کرده. پسرکی که از مشتاق‌ترین‌ها به کار باغچه بود و پای کارترین به نسبت هم‌سن‌هایش، یک مدت است بی‌انگیزه است، کش تنبان شده، حتی تخریب‌گر. پایش را می‌گذارد روی بذرهای کاشته شده کرت بغل، سنگ‌های کرتش را در کرت بقیه پرت می‌کند و گوجه گیلاسی تازه قرمز شده دخترهای کرت بغل را می‌خورد و حاشا می‌کند. با مربی‌اش، زهرا، نشستیم به مشورت که چه کار کنیم. تنبیهش کنیم و کرتش را بگیریم یا چی. صدایش کردیم آمد. گفتم ایلیا می‌خواهم برایت خاطره تعریف کنم. خاطره‌هایی که از تو یادم می‌آید. بعد برایش از آن روز اول که از همه پای کارتر بود و یک تنه یک عالم زباله از خاک باغچه جمع کرد تعریف کردم، از پیگیری‌اش برای کاشتن لوبیاهای نوروز، قصه چک و چانه‌اش برای این‌که یک کرت تنهایی داشته باشد و مسئولیت نگهداری پیچ امین‌الدوله هم برای او باشد و… بعد گفتم پس چه اتفاقی برای آن ایلیا افتاده. چه چیزی تغییر کرده که حالا تو این کارها را می‌کنی. پسرک چند ثانیه فکر کرد و گفت آخه باغچه اولش هیجان داشت، اما حالا ندارد. پرسیدم چرا هیجانش رفته. گفت چون من تنها هستم. اگر با هم گروهی‌هایم باشم هم به هم‌دیگر کمک می‌کنیم و هم محصول‌مان بیشتر می‌شود و… آخرش با پسرک یک قول و قرار مکتوب گذاشتیم از کارهایی که بکند و چه‌طور جبران کند و با خوشحالی امضا کرد. قرار شد هفته بعد هم با هم‌گروهی‌هایش صحبت کنیم و ببینیم می‌پذیرند دوباره ایلیا بهشان بپیوندد یا نه. بعد از جلسه با پسرک، زهرا از شگفت‌زدگی‌اش می‌گفت که این پسر چه‌قدر خودآگاه است. می‌داند ریشه رفتارهایش از کجاست و حتی برایش راه حل هم پیشنهاد می‌دهد. من معلم باغبانی خوشبختی هستم. در کلاس‌های مدرسه، وسط آن همه عجله، فشردگی و جمعیت زیاد، معلم خوب بودن کار سختی است. تضاد در عملکرد خودم را در دو روز پشت هم می‌بینم. یک راهش رها کردن مدرسه است در سال بعد، وقتی این‌طور از خودم ناراضی‌ام می‌کند. اما از طرف دیگر دل‌ام نمی‌خواهد از واقعیت بچه‌ها و سیستم آموزشی رسمی دور بیفتم و فقط محدود به یک سیستم آموزشی متفاوت حال خوب‌کن بشوم.

پاسخی بگذارید

