این‌جا الان بهار است – ۱

مرد با پرینت اسمم جلوی در خروجی ایستاده بود. تقریبا تمام راه نیم ساعته فرودگاه تا شهر را حرف زدیم. از رییس جمهور جدید و وضعیت اقتصادی و قسمت فقیر و پولدار شهر و یوزپلنگ و شغل مرد و این‌جور موضوعات. در مسیر، نوشته‌های تابلوها و تبلیغ‌ها را می‌بلعیدم. تلاش ذوق زده‌ای برای فهمیدن این شهر از طریق زبانی که کمی بلدم‌اش. وارد شهر که شدیم، شهر همان اول نشان داد که چه‌قدر آشناست و حس کردم که دوستش دارم. ساعت ده و نیم شب بود و عینک فروشی و داروخانه و فروشگاه مبلمان تعطیل، اما کافه‌ها و رستوران‌ها باز بودند. جالب این بود که با این‌که داروخانه‌ها تعطیل بود، اما انگار یک نفر شیفت شب داشتند که از لای نرده‌های در به مردم دارو می‌داد. شهر به نظر تعطیل می‌آمد، اما پر بودن اتوبوس‌های شهری از مسافر و تجمع ماشین‌ها پشت چراغ قرمز این حس را نقض می‌کرد. جای هتلی که برایم گرفته‌اند مرکز شهر است. داخل خیابانی که پر از سالن تئاتر است. مرد راننده می‌گفت امشب دوشنبه است و تئاترها تعطیل، وگرنه این خیابان به شدت ترافیک بود. مشتاقم شب شلوغ این خیابان را زودتر ببینم. با چند نفر بوینس‌آیرسی مکاتبه کرده‌ام که شب‌های این چند روز کنفرانس که زندگی هتلی است را بیایند برویم در شهر گشت بزنیم و شهر را برایم واقعی‌تر کنند. راستی! توضیح داده بودم که قضیه این سفر چیست؟ آمده‌ام برای شرکت در یک کنفرانس مربوط به آموزش محیط‌زیست و بعد از کنفرانس نوزده بیست روزی بیشتر می‌مانم و تا جایی که بشود در آرژانتین سرک خواهم کشید. این‌جا الان بامداد سه‌شنبه است و شهر از خواب ساکت شده، اما حالا در تهران اول روز کاری است و همه بدو بدو و فشرده و له در اتوبوس و مترو و ترافیک اتوبان سعی می‌کنند به محل کارشان برسند. من هم می‌خوابم و فردا را می‌روم شهرگردی. یک روز قبل از شروع کنفرانس وقت دارم که خودم را در این سفر غرق کنم.

پاسخی بگذارید

