این‌جا الان بهار است – ۳

اولین روز سفر، خودم را خفه کردم. بیشتر از پنج ساعت بی‌وقفه در شهر راه رفتم و در و دیوار نگاه کردم. یک چیزی برایم خیلی جالب است. این‌که با آن همه سختی و بدبختی ویزا و هزینه‌ها و مسافت، این سفر خیلی دور و دست نیافتنی به‌نظر می‌رسید. این حس هیجان‌زدگی و دور از دسترس بودن میشد که حالا هم ادامه داشته باشد اما ندارد. انگار نه انگار که من حالا این طرف کره زمین در نیمکره جنوبی هستم. انگار نه انگار که از خانه دورم. انگار که سال‌هاست در این شهر بوده‌ام. یا انگار که شهر همین بغل است، فوقش یکی از شهرهای کشور همسایه است. هنوز نمی‌دانم چرا این حس را دارم. بیشتر پیاده‌روی‌ام به سر و کله زدن با نقشه گذشت. این‌که سر در بیاورم کجا به کجاست. دیدن کارتن خواب‌ها برایم غیر منتظره بود. نمی‌دانم چرا. خیلی واضح است که همه شهرهای دنیا کارتن خواب دارند. کارتن خواب‌ها همه‌جا هستند. حتی گوشه و کنار ایستگاه‌های مترو هم می‌شود بعضی‌هاشان را دید که گوشه‌ای خوابیده‌اند. در شهر که راه می‌رفتم جاهایی صف‌های طولانی از آدم‌ها دیدم. پیر و جوان و زن و مرد. نشد که بفهمم صف‌ها برای چیست. هوا کیپ ابر بود و باد می‌آمد. مطبوع و نه چندان سرد. در همین هوا دیدن قبرستان رکولتا وهم برانگیزتر از حالت عادی‌اش بود. میگل وقتی فهید قبرستان‌گردی دوست دارم گفت حتما این‌جا برو. فکر نمی‌کردم روزی در قبرستان این مدل از احساس ترس را تجربه کنم. قبرستان‌ها همیشه برایم چیزی متفاوت از در و دیوارهای دیگر نبوده‌اند. اما ترکیب ابر و باران و تابوت‌هایی که از محفظه‌های قدیمی خراب شده دویست سیصد ساله بیرون زده بود ته دلم را به قیلی ویلی انداخته بود! باید تا ساعت مشخصی بر می‌گشتم. چون قرار بود قبل از شروع کنفرانس ما ده نفر که اسپانسرمان برای شرکت در کنفرانس شده‌اند هم را از نزدیک ببینیم و آشنا شویم. دلیل مهم‌تر برای برگشت اما ترکیدن از دستشویی بود! هنوز نمی‌دانم کجای این شهر می‌شود دستشویی پیدا کرد و این‌طور نترکید!

پاسخی بگذارید

