سی و یکم اردیبهشت نود و شش.

اشک‌‌هایش بند نمی‌آمد. بعد از حداقل یک ماه سکوت. نه حتی بیشتر. به اندازه سال‌ها. آن‌قدر که به قول خودش اطرافیانش فکر می‌کنند هیچ فکر و تحلیل سیاسی‌ای ندارد. برخلاف همه دوستانش که ما باشیم به میرسلیم رای داده بود. قبل‌ترش هم به احمدی‌نژاد. دوست ماست اما نمی‌تواند با ما حرف بزند. چون مطمئن نیست شنیده و فهمیده می‌شود. چون هشتاد و هشت یک دور همه دوستانش را از دست داده و از دست دادن دوباره برایش ترسناک است. حال بدش فقط به انتخابات ربط ندارد. از قضاوت‌هایی که می‌شود خسته است. من درد این نوع قضاوت‌ها را می‌فهمم. چون زمانی خودم تجربه‌اش کرده‌ام. با ظاهر و شکل الان‌ام هم قضاوت می‌شوم. توسط آن طرفی‌ها. اطرافمان پر از قضاوت، کنایه، زخم زبان و آزار است. ما خودمان هر روز قضاوت می‌کنیم و آزار می‌دهیم. گفتم تو برای من متناقضی. انتخاب سیاسی‌ات با رفتار شخصی‌ات متناقض است. انتخاب سیاسی‌ات فردی مثل من را می‌فرستد زندان و حتی اعدام می‌کند، اما تو در شخصی‌ترین حوزه من راه پیدا کرده‌ای و با من دوست مانده‌ای. حرف زدیم. او هم مثل من است‌. انتخاب سیاسی‌اش همه وجوه‌اش را نمایندگی نمی‌کند. اما بین گزینه‌های موجود یکی را ترجیح داده. دوباره رسیده‌ام سر همان نقطه‌ای که هشتاد و هشت رسیده بودم. این بار محکم‌تر. ما را انسانیت است که به هم پیوند می‌دهد. آن‌هایی برای دوستی عزیزترند که انسان‌ترند، حتی اگر طرفدار آن یکی جناح سیاسی باشند. چون ردپاهای مثبت‌شان را در اطراف، در زندگی شخصی و خانوادگی، در ارتباط با بچه‌شان، در درس، در کار و در اجتماع می‌بینی و این دنیا برای بهتر شدن به آدم‌هایی نیاز دارد که دنیا را بهتر از آن چیزی که تحویل گرفته‌اند تحویل بدهند. بعد از هشتاد و هشت از تعدادی از دوستان‌ام دور شدم. انتخاب سیاسی‌شان شبیه من بود، اما رابطه‌شان با انسان‌های دیگر بر اساس انتخاب سیاسی‌شان بود نه میزان انسانیت‌.

پاسخی بگذارید

